تُنگِ تَنگ

به امید شکستن...

تُنگِ تَنگ

به امید شکستن...

تُنگِ تَنگ

یک عمر تلاش کردم تا نشکنم
امروز صبح،
آیینه کاری های حرمت
چه ساده،
شکستند مرا...

طبقه بندی موضوعی

چطور باور کنیم که کلیک تبدیل به پول می شود؟

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ق.ظ

وقتی با افراد مختلف بحث می کنم، تصوری ندارند و نمی توانند قبول کنند و برایشان سوال است که کلیک چگونه تبدیل به پول می شود.

اینجاست که به توضیحاتی که استاد کامپیوترمان 4 سال پیش داد، رجوع می کنم و آدمها کمی دستشان می آید که اوضاع از چه قرار است...

تصمیم گرفتم این توضیحات را اینجا هم بنویسم:


قبل از انقلاب صنعتی (یا شاید هم قبلترش -ولی بالاخره یه زمانی بوده که) مردم مواد را خرید و فروش می کردند، مثلا یک تن آهن را می فروختند x تومن! اما حالا ما مواد را نمی خریم. بلکه...

بگذارید مثال استادمان را بگویم: فلشش را از جیبش درآورد و گفت: الان این فلش من شاید به اندازه ی یه سکه ی ده تومنی توش فلز بکار رفته باشه - اما من خریدمش فلان تومن.

در واقع ما دیگه پول مواد رو نمیدیم، پول خدمات رو میدیم... پول کاری که انجام شده تا این فلش ساخته شده

شاید اون موقع اگر به مردم می گفتند که مثلا برای یه کف دست آهن اینقدر پول میدن، باورش براشون سخت بود


حالا هم همینه 

ما به سمت وضعیتی میریم که پول بدیم برای اطلاعات

{حالا اینو 4 سال پیش استاد ما گفت- اون موقع فقط فیس بوک وجود داشت- فک کنم حتی گوگل پلاسم نبود-بقیه ی صحبتای استادم یادم نیست- بقیه شو از خودم میگم}


یه مثال ساده:

یه آدم بنگاهی (مشاور املاک) دقیقا پول چی رو می گیره؟

حالا این اطلاعاتی که مشاور املاک داره یه اطلاعات سطحی و کلی ای هستش...

یا مثلا نویسنده ی یک کتاب یا یک معلم پول چی رو می گیره؟

البته شاید بشه گفت اینا پول خدمات رو می گیرن،این مثال ها رو فقط برای تقریب به ذهن گفتم.

++++++++++

جناب استاد محترم چند تا مثال ساده تر زدن تا قضیه ملموس تر بشه:

1. ما اون موقع داشتیم گراف می خوندیم...استاد گفتن مثلا میان تحقیق می کنن می بینن که یه کسی وقتی n درصد فرندهای فیسبوکش یه چیزی جزء علاقه مندی هاشون باشه، این آدم هم اون چیز جزء علاقه مندی هاش میشه

حالا مثلا کوکا کولا میخواد تبلیغ کنه

فیسبوک میاد کل شبکه ی دوستی ها رو به صورت یه گراف در نظر می گیره (این الان اطلاعاته)، میاد می بینه کدوم آدم ها هستن که اگه اینا هم کوکاکولا جزء علاقه مندی هاشون بشه، این جریان ادامه پیدا می کنه و کم کم همه کوکاکولا جزء علاقه مندی هاشون میشه

خب... این مثالی از تبلیغات با کمترین هزینه(که البته مثال ساده ایه - چیزهای خفن تری هم هست!!!)


2. یک مثال کمی خفن تر:

یکسری سایت هایی وجود دارند که در ایران به علت سرعت پایین اینترنت قابل دسترسی نیستن. این سایت ها مثل بازی سیمز هستن

(من خودم بازی نکرده ام اما میدونم بازی معروفیه از اطرافیانتون پرس و جو کنید، بالاخره یکی هست که بازی کرده باشه - یه بازی ایه که توش آدمها یک زندگی مجازی دارند... کار می کنند، پول درمیارند... خرید میکنند... تفریح می کنند... ازدواج می کنند...{و به خوبی و خوشی با هم زندگی می کنند :-d } 

شاید بشه گفت یه چیز مثل پو که تو گوشیا هست اما خیلی جزئی تر و دقیق تر)

خب حالا این سایت ها وجود دارند که چی؟

نکته ی کنکوری اینجاست که یکسری از این سایت ها هستند که شما می تونی بری دلارت رو تبدیل به پول اونجا کنی- یعنی پول واقعی بدی، پول مجازی بگیری ( 4 سال پیش برای ما قابل هضم نبود اما الان به برکت وجود برنامه های بازاری درون پرداختی مثل آفتابه فک کنم حله دیگه و نیازی به توضیح نیست!)

{الان خود آفتابه ببینید خداوکیلی چقد پول به جیب زده!!!}


و اما نکته ی فوق کنکوری:

در این سایت ها امکان انجام فرآیند برعکس فرآیند بالا هم وجود داره:

یعنی پول مجازی بدی و دلار بگیری!!!


خب این چگونه ممکن است؟

یعنی این سایت درآمدش از کجاست که یه همچین امکانی رو بهش میده؟

از طریق فروش اطلاعات!


توضیح بیشتر:

مثلا شما رفتی پول درآوردی تو زندگی مجازیت، حالا می خوای بری کفش بخری

میری اونجا می بینی یه عالمه مدل کفش هست، یکیشو میخری

بقیه ها هم می خرن!

یه عالمه آدم میخرن.

اونوقت نایک میخواد بیاد یه کفش جدید تولید کنه

میاد اطلاعات این سایت رو می خره

از رو سلیقه ی آدمها تولید می کنه و کلی هم سود می کنه


همچنین است که فروش می رود خیلی از اطلاعات جستجوهای گوگل!


______________________________________________

عقل من همون موقع به من گفت که احتمالا خیلی راه های خفن تر دیگه ای هم هست که ما بی خبریم

البت شاید جناب استاد هم یه اشاره ای فرمودن

الان که 4 سال گذشته...

به وجدان خواننده ی این سطور واگذار می کنم...

.....................

خیلی  مثال های دیگه ای هم هست که الان یادم نیست

تو همین ایران خودمون!

مثلا همین سایتایی که با کلیک درآمدزایی میکنن و...

البته شاید بشه گفت اونا پول تبلیغات رو میگیرن به نوعی...

الله اعلم


.....................................................................

خلاصه فقط خواستم گفته باشم یه یه کم ذهن ها باز بشه

از باب تقریب به ذهن

نه این که حالا عین اینایی که من گفتم باشه


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



______________________________________________

پی نوشت:

پرونده ی ویژه ی فضای مجازی رو ببینید

کلیک من علیه کودکان غزه

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۷
دلتنگ

نظرات  (۲)

سلام
یه سوال داشتم...
چجوری کاری کردین که صفاحات منو سازتون مطالب یه موضوع رو نشون بدن؟
مثل همین صفحه پرونده ویژه فضای مجازی...چیکار کردید که موضوع فضای مجازی رو اینجا نشون بده؟
پاسخ:
سلام
میرید تو قسمت صفحات مستقل و منوساز
سمت چپ صفحه یه ستون هست به اسم منوساز
دکمه ی سبز "ایجاد پیوند جدید" رو می زنید
آدرس پیوند رو آدرس همون صفحه ی اون موضوع خاص قرار میدید و تموم!
(برای مثال تو وبلاگ من روی موضوع شعرهام کلیک می کنید، صفحه که باز شد، اون آدرس رو کپی می کنید)
خیلی ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی